À propos

Intentions

Ce blog a pour but de scruter le potentiel critique de l’art visuel contemporain. Le Serment du Jeu de Paume du 20 juin 1789 fut signé à Versailles et non dans le lieu qui, aujourd’hui, accueille l’institution culturelle du même nom. Mais dans la mémoire collective le nom du Jeu de Paume est sans aucun doute associé à la valeur symbolique de cet événement historique majeur. Le Serment marque l’exigence explicite et révolutionnaire du peuple d’exercer l’autorité politique à travers ses représentants démocratiquement élus. Récemment, l’actualité de ce désir fondamental a été démontrée, par le biais des mouvements de rébellion dans le Sud et dans l’Est du monde méditerranéen.
Certaines œuvres d’art – plus particulièrement d’art visuel – sont des vecteurs privilégiés pour articuler et comprendre les changements de la société.  Elles possèdent sans aucun doute les qualités permettant de contribuer à ce genre de révolution. Elles opèrent par des mécanismes de représentation, révélant de manière subtile leur propre politique aux spectateurs. Dans ce sens, ces œuvres font partie de ce que j’intitule dans mon travail de recherche le « modèle intervenant » de l’art. Ce blog identifiera et analysera cette catégorie d’œuvres d’art visuel. Il le fera pour la plus grande part via le compte rendu d’expositions et d’événements majeurs ayant lieu dans et autour de Bruxelles (Belgique) pour la période de mai à août 2011.

Référence:
H. Van Gelder, ‘A Critical Message on Everyday Reality: Photography between Poetry and Politics’, A-Prior, 5/6 (Printemps/Été 2001): 171-189.
H. Van Gelder, ‘The Theorization of Photography Today: Two Models’, dans J. Elkins (éd.), Photography Theory (New York, Londres: Routledge, 2007), 299-304.

 

Parcours

Mes recherches académiques sur le cadre théorique de l’art  ainsi que mes activités professionnelles de commissaire d’exposition et de critique d’art se sont centrées autour de l’idée que l’art contemporain – particulièrement, mais non exclusivement, la photographie et l’essai cinématographique – détient un potentiel critique susceptible de mettre en cause les idéologies qui façonnent la société actuelle. Ceci m’a conduit à des collaborations intenses avec des artistes contemporains, effaçant les frontières entre la théorie et la pratique, pour les unir dans un nouveau domaine qui, actuellement, tend à être défini comme la recherche en art. Cette recherche permet aux artistes interventionnistes et aux historiens de l’art qui partagent leur approche, de relier leurs convictions et intérêts communs. Il est certain que les images ont le pouvoir de montrer la réalité de manière différente, souvent dissemblable de notre expérience de la vie quotidienne. À une époque de crise mondiale, des œuvres d’art interventionnistes contribuent à concevoir d’autres manières de comprendre notre monde.

Référence:
H. Van Gelder, ‘Art Research’, dans J. Wesseling (éd.), The Artist as Researcher, New Roles for New Realities (Amsterdam: Valiz, 2011). En cours d’impression.


Centres d’intérêt

Mes centres d’intérêt sont nés de ma formation en droit, histoire de l’art et philosophie : trois domaines dans lesquels j’ai acquis un diplôme de niveau mastère (mon doctorat était en histoire de l’art). Dans certaines de leurs configurations, le droit et l’art ont pour but de servir des causes justes. Mais là où le droit échoue, comme cela est formulé dans la maxime summa jus, summa injuria, l’art semble avoir la force particulière de continuer la bataille pour la justice. Ainsi, l’art aspire à insuffler davantage d’idées dans l’esprit des gens. L’agent de liaison dans ce mécanisme : c’est la philosophie.

 

Biographie

Hilde Van Gelder est professeur en histoire de l’art moderne et contemporain à l’université catholique de Louvain (K.U.Leuven) en Belgique. Elle est directrice, avec Alexander Streitberger (Université catholique de Louvain, UCL), du Lieven Gevaert Research Centre for Photography (www.lievengevaertcentre.be) et éditrice des Lieven Gevaert Series (Leuven University Press). Elle est également éditrice du open access e-journal Image [&] Narrative (www.imageandnarrative.be), qui est membre de la Open Humanities Press. D’autre part elle fait partie du comité de rédaction d’ A PRIOR Magazine (www.aprior.org), sélectionné pour Documenta Magazines en 2007. Elle a été à plusieurs reprises commissaire d’expositions individuelles et collectives, notamment de Hortus Panoramicus (2001), Constantin Meunier. A Dialogue with Allan Sekula (2005), Allan Sekula. Shipwreck and Workers, Version 2 for Leuven (2005) et Bruegel Revisited (2006). Elle a récemment terminé un projet de six ans de collaboration avec l’artiste belge Philippe Van Snick. Ce projet a culminé dans un livre qui fonctionne comme une exposition rétrospective virtuelle (Philippe Van Snick. Dynamic Project, ASA Publishers, 2010). Avec Laurens Dhaenens, elle vient de publier un livre qui fait le bilan de la critique d’art d’aujourd’hui en Belgique et aux Pays-Bas (Kunstkritiek. Standpunten rond beeldende kunsten uit België en Nederland in een internationaal perspectief (1985-2010), Lannoo Campus, 2010). Sa publication la plus récente est un livre dont elle est co-auteur, avec Helen Westgeest (Université de Leiden), Photography Theory in Historical Perspective. Case Studies from Contemporary Art (Wiley-Blackwell, 2011). Avec T.J. Demos (University College Londres), elle développe en ce moment un projet de recherche intitulé In and Out of Brussels. Aesthetics / Histories / Politics Between Europe and Africa (2010-2012).

 

Intentions

This blog examines the critical potential of contemporary visual art. The 1789 Tennis Court Oath was signed in a different building from the one nowadays accommodating the commissioning institution. Yet, in collective memory, the name Jeu de Paume is unmistakably associated with the symbolic value of this major historical event. The Oath marks the explicit, revolutionary desire of the people to exercise political authority through their democratically elected representatives. Recently, the topicality of this yearning has amply been demonstrated through political events within the Southern and Eastern Mediterranean world. Certain works of art, not in the least visual art, are privileged vectors to articulate and understand social change. Arguably, some can even be said to possess the potential to contribute to such changes. They do so by means of mechanisms of representation, subtly revealing their own politics to their spectators. In that sense, they are part of what I have defined in my work as an ‘intervening model’ for art. This blog identifies and analyzes such visual artworks, for the most part through a discussion of major events and exhibitions taking place in and around Brussels (Belgium) between May and August 2011.

Reference:
H. Van Gelder, ‘A Critical Message on Everyday Reality: Photography between Poetry and Politics’, A-Prior, 5/6 (Spring/Summer 2001): 171-189.
H. Van Gelder, ‘The Theorization of Photography Today: Two Models’, in J. Elkins (ed.), Photography Theory (New York, London: Routledge, 2007), 299-304.

 

Route

Both my academic, art theoretical research and professional activities as a curator and art critic have been centered around the idea that contemporary art – in particular, but not exclusively, photography and essay film – possesses the potential to be a driving force for ideology critique in society. This has led me to intensive collaborations with contemporary artists, bridging the boundaries between theory and practice, bundling them in a new field that is now increasingly defined as art research. In art research, interventionist artists and like-minded art historians can join mutual interests and convictions. Images have the power to represent reality in such a way that it is pictured differently from how we experience the surrounding world in everyday experience. In an era of global crisis, interventionist artworks contribute to the conception of other ways of understanding our world.

Reference:
H. Van Gelder, ‘Art Research’, in J. Wesseling (ed.), The Artist as Researcher, New Roles for New Realities (Amsterdam: Valiz, 2011). In print.

 

Focus

My main interests have been formed in and through the triple basis that comprises my education: law, art history and philosophy – three fields in which I hold academic degrees at a Master’s level (my PhD was in art history). In certain of their configurations, both law and art aim to serve just causes. Yet, at those occasions when law fails to do so, as articulated in the phrase summa jus, summa injuria, art seems to possess a peculiar power to go on fighting. It continues the battle for justice while aspiring to further imbue ideas into people’s minds. Philosophy, in this mechanism, is the binder.

 

Biography

Hilde Van Gelder is associate professor of modern and contemporary art history at Katholieke Universiteit Leuven (Belgium). She is director, together with Alexander Streitberger (Université catholique de Louvain) of the Lieven Gevaert Research Centre for Photography (www.lievengevaertcentre.be) and editor of the Lieven Gevaert Series (Leuven University Press). She is editor of the open access e-journal Image [&] Narrative(www.imageandnarrative.be), part of Open Humanities Press. She is also a member of the editorial board of A PRIOR Magazine (www.aprior.org), which was selected for documenta Magazines in 2007. She has been a curator of individual and group exhibitions, most notably « Hortus Panoramicus » (2001), « Constantin Meunier: A Dialogue with Allan Sekula » (2005), « Allan Sekula: Shipwreck and Workers, Version 2 for Leuven »(2005), and « Bruegel Revisited » (2006). She recently finished a six-year collaborative research project with the Belgian artist Philippe Van Snick, culminating in a book that functions as a virtual retrospective exhibition (Philippe Van Snick. Dynamic Project, Brussels: ASA Publishers, 2010). Together with Laurens Dhaenens, she has just published a book that reflects on the current state of art criticism in Belgium and The Netherlands (Kunstkritiek. Standpunten rond beeldende kunsten uit België en Nederland in een internationaal perspectief (1985-2010), Lannoo Campus, 2010). Her most recent publication is a book co-authored with Helen Westgeest (Leiden University),Photography Theory in Historical Perspective: Case Studies from Contemporary Art(Wiley-Blackwell, 2011). With T.J. Demos (University College London), she is currently developing a two-year long research project, entitled « In and Out of Brussels: Aesthetics / Histories / Politics Between Europe and Africa » (2010-2012).